Laos: Koffie, Varkens, Motoren en 3 meiden op avontuur.

18 januari 2013 - Luang Prabang, Laos

Top 10: Reasons to travel with Marian (volgens een medereiziger).

1. She can read a map very well
8. She has a beautifull smile
9. She has an iPad
10. She is always right, most of the time

*na een maand gereisd te hebben met Damien, en tientallen top10's gecreëerd te hebben, bleek hij me op de laatste dag al aardig te kennen en schreef hij dit in mijn reisboekje.

Nog maar een maandje en het vliegtuig land op Schiphol en Marian is weer terug in de bewoonde wereld. In het leven waar ik weer dingen ga moeten, waar nu sneeuw ligt en waar al mijn lieve vriendjes en vriendinnetjes zijn.
Nog even mag ik hier genieten en dat doe ik met volle teugen.

Momenteel zit ik in de ochtendzon op een terrasje mijn mango pannenkoek weg te werken, en kijk ik uit over de Mekong. Om me heen lopen monniken in oranje gewaden en ik deel deze ervaring met Littal die haar lonelyplanet zit door te bladeren.
Sinds ik in Laos ben, en dat is nu 2 weken, heb ik alleen maar genoten en leuke dingen gedaan.

Vanuit Vientiane, de hoofdstad met 260.000 inwoners, heb ik een nachtbus gepakt naar het zuiden. Samen met Jochem verbleef ik een aantal dagen op Don Det, een eilandje in de Mekong tegen de grens van Cambodja. Na een aantal dagen hangmat hangen was het weer tijd om verder te gaan (zoals mijn broer ook schreef op zijn Facebook, alleen maar hangmathangen is ook... Saai;)
En nam ik de boot en bus naar Pakse. Ik wilde graag een meerdaagse motortocht maken, en hoopte in Pakse mensen te vinden om dat mee te doen. Ik zat nog niet op de boot en Katha(een Duits meisje) zat daar en had precies hetzelfde plan. Toen de daaropvolgende bus vol zat en we met zijn drieën op de grond voorin de bus belanden hadden we Littal overtuigd ook mee te gaan.

Drie volle dagen hebben we over het Bolivan plateau gereden. In kleine dorpjes dronken we de koffie en kwam iedereen naar ons kijken en even kletsen. We hebben geweldig mooie watervallen gezien, en sliepen de eerste nacht in een homestay bij mama Pap.
HET WAS GEWELDIG!

Samen met de twee meiden hebben we de nachtbus naar Vang Vieng genomen. In de nachtbus hier in Laos deel je een klein 2 persoonsbedje, waarin je mag slapen, samen met een medereiziger. Katha was de gelukkige om naast een zieke Laosse te liggen.
Vang Vieng was tot 3 maanden geleden een toeristisch oord voor reizigers die van drinken en feesten houden. Het Tuben was immens populair met allemaal barretjes langs de route waar je drank en drugs kunt kopen. De overheid was er klaar mee en alles is anders. Langs het water kunt je niks meer zien van wat het ooit geweest was, in het dorp sluit alles om 22.30. Wij hebben getubed en het was heerlijk rustig dobberen door het water met het prachtige landschap van karstbergen om ons heen.
Bij de Fransman waar we verbleven dronk ik mijn eerste wijntje sinds maanden en toen hij ook nog met chorizo en kaasblokjes aan kwam was ik intens gelukkig.
Ik ben blij dat ik naar Vang Vieng ben gegaan, we hebben gefietst, gezwommen en in grotten geklommen en de omgeving is fantastisch mooi.

Nog maar een paar weekjes en het hele avontuur zit erop. Het is heel raar, het voelt als nog maar 4 weken en dan komt je iemand tegen die 3 weken op vakantie is, dus ik mag niet zeuren.

Ik ga nog even genieten van Laos en de andere landen die nog komen.
Jullie succes met de sneeuw en de chaos op de wegen.
Mocht ik de elfstedentocht missen is dat zwaar balen, maar ik was zeker niet van plan er eerder voor terug te komen;)

Doeiiiiii

1. Marleen:
    18 januari 2013
    O kind wat een mooi verhaal weer en wat tref he iedere keer weer met de mensen die je tegen komt! En die top 10? Als iemand die jou kent hem leest zonder voorkennis dan weten ze allemaal dat dit over jou gaat. Vooral dat je bijna altijd gelijk hebt. Heel irrie maar helaas waar ;)! Heerlijk dat ik ook in Azië ben geweest en me nu veel beter een voorstelling kan maken van hoe het daar is! Nog 3 weken en dan komt Harn nog even lekker bij je langs en nog (minder dan) een maand en dan kom je door de schuifdeuren! Moet ik Joris Linsen ff bellen ;) Dikke kus!
  2. Amanda:
    Kind ik heb zo genoten van je storie! En de top 10, ik kan niet anders zeggen dan dat ir compleet right is! Haha geweldig te weten dat je zo heerlijk jezelf bent (natuurlijk) op je trip en mensen ontmoet die jou waarderen! Super dat je wederom in goed gezelschap bent en geniet van Laos! Hoe gaat het met je? En kun je daar ook koffie met van die romige melk drinken? Kind Enjoy je leven!!!!
  3. Marjella:
    18 januari 2013
    Ik zit hier met de thermostaat hoog en met vallende sneeuw jou reisverhaal te lezen.
    Op dit moment verlang ik naar een hangmat hangend tussen 2 palmbomen en de warmte van de zon.
    Helaas blijft het bij verlangen maar wordt ik gelukkig een beetje warm van jou reisverhalen.
    Je beschrijft het zo beeldend dat je het allemaal voor je ziet. Heerlijk om te lezen dat het nog steeds goed Met je gaat. Geniet er nog even van en straks komt mams wat een mooie afsluiting van je reis zal worden.
    Liefs uit een wit en koud Nederland
  4. Damien:
    18 januari 2013
    I really should have insisted on payment if I knew that list was going to be published on Holland's most popular blog. The price of friendship, etc etc. Any of your dear readers who are freezing in Den Hague are most welcome to swap houses with me for a few weeks - we've had temperatures in the low 40s here and bushfires all around. God almighty. Anyway, great to see that you're having a wonderful time in Laos. I'm very jealous. Have fun on the road to Mandalay, enjoy je leven en stuur een dikke kus voor Amanda.
  5. Amanda:
    Hey Damien! How are you, you are enjoying je leven overthere and missing your good times with my lovely sister in Indonesia? I was very pleaced to read your top 10 reasons to travel with Marian, you know her so well! Wonderfull! How is Australia again, we really worry here about the nature over there, and all the people who have to flee for the fire and all the animals. I hope it will be ok soon. How is your place over there, you also went back to work? Here in Holland everything is normal, we got some snow and it is freezing-ass-off-cold, but we are managing. I wish you all the best and dikke kus!
  6. Jiri Rutten:
    Top verhaal!
  7. Kim:
    Kind de top 10, helemaal jij!!! Wat een mooi verhaal weer! Nu met dit gare weer hier zit ik te twijfelen om ook de warmte op te zoeken ;-) Nog een paar weken en je bent weer terug, echt bizar dat het zo snel is gegaan!!
    Geniet ervan schat, van alle dagen dat je daar bent!!
    Dikke kus
  8. Rianne:
    18 januari 2013
    Check, da's dezelfde Marian die ik een paar maanden geleden in Peru tegenkwam. :) Mooie woorden!
    Mooi verhaal weer. En wat goed om te lezen dat ze vang vieng hebben aangepakt. Zo'n mooie omgeving daar, maar zo verpest door de overflow van dronken tubers. Geniet nog van je laatste weekjes on the road & tot de cheesecake in den haag!
  9. Damien:
    19 januari 2013
    Thanks Amanda, you are very kind! The temperature has dropped slightly in the last few days but the fires will keep burning until we get some decent rain. The country here is very brown and dry, as you can imagine. I went back to work this week, so life here goes on much as before. Of course I miss your darling sister very much, but not nearly as much I do talking to you! I'll be down at our beach house in Point Lonsdale this weekend where there's always a spare room for you or your friends. Grab a cheap flight and the place is yours. Dikke kus, Damien.
  10. Tamara:
    Hey Maart,

In een woord fan-tas-tisch!
    De omschrijving klopt ook gewoon helemaal hè?!
    Je leert zoveel mensen kennen en dan is het leuk om te lezen dat, hoe mensen jou hier in NL kennen, je ook zo over komt bij mensen die je pas net kent. Echt, ik zei het nog tegen mijn ouders vandaag... Ik vind het super dat je deze stap hebt gezet en zo'n lange tijd uit hebt getrokken om de wereld verder te ontdekken! Het is een ervaring die niemand je ooit af kan nemen. Geniet nog van je laatste weken en vooral ook van de afsluiting met je mams! Liefs, x
  11. Paula:
    21 januari 2013
    Bij t lezen van de top 10 moest ik ineens weer even denken aan het moment dat we met zn alle op het station van Keulen aankwamen, en daar gewoon bleven staan.....omdat jij expres een keer niet de leiding nam! Hahahaha Pas na een half uur kwam iemand anders met het idee iets te ondernemen ;)
    Dus vind ik dat er mag worden toegevoegd aan de top 10: - Marie is de beste reisleider!
  12. Amanda:
    21 januari 2013
    @ Paula haha echt zo mee eens! Het is zo'n typerend voorbeeld! Ik ben benieuwd hoe andere reizigers dat hebben beleefd om Marie heen. Hoe is het met je babytje? :) XX

@ Damien good to hear from you, my wish for all the australians is that it will be better very soon, no more bushfire. So you are back at work and you had a good weekend at the beach hause, i sounds very good, and in this cold days i daydream about lakehauses, sun(sets), cocktails.... but than back to reality, i have to go, outside, it stoped snowing but it's still cold!!! I wish you all the best en good luck in work and all the other things. X Amanda

@ Marie KIIIIIIIIND hoe gaat het met je, ik sprak gister Hannie en ze verheugt zich!
  13. Sjoerd:
    21 januari 2013
    Gaaf weer om te lezen. Mooi dat je elke dag weer zo weet te genieten. Ook hier in nederland blijven doen hoor. Veel plezier. Ook gezellig met je mama. groetjes
  14. Gerard Gielisse:
    22 januari 2013
    Hoi Marian
    Ik wilde dat ik 45 jaar jonger was dan zou ik na het volgen van je reis ook de stap maken om zo'n mooi reis te maken,gelukkig heb ik de gezondheid om vanaf nu te gaan reizen en zal dat zeker gaan doen.
    Ik begin in ieder geval op 19 februari met een reis naar thailand dus het begin is er .
    Geniet nog van je laatste weken en het gezelschap van je moeder.
    Nog heel veel plezier.
    Gerard Gielisse
  15. Naïsha:
    23 januari 2013
    Hey Marian, wat een interessante dingen heb je beleefd.
    Ik heb net even de tijd gehad om een stuk of 6 verhalen van je te lezen. Ik liep namelijk achter :D.
    Super leuke ervaringen! Om jaloers op de worden, vooral met het weer dat wij nu hier hebben.
    Geniet van de laatste weken!
    Nog bedankt voor je leuke fotokaart.
    De beste wensen voor 2013, waar je volgens mij al goed mee op weg bent.
    See You Soon!

Groetjes,

Naïsha
  16. Lisette:
    27 januari 2013
    Wat een geweldig verhaal weer, en natuurlijk de foto's die mij het leven daar ook een beetje kunnen voorstellen. Je blijft genieten, gelukkig maar. Voor ons hier in Nederland duurt het allemaal zo lang, maar voor jou kan ik begrijpen dat het allemaal veel te snel gaat. Maar als je weer terug bent is het hier vast ook weer leuk en gezellig.....Geniet nog van de mooie dingen die je gaat doen en gaat beleven... tot snel dikke kus