Azie: Lekker die koude douche en verrotte wegen.

11 december 2012 - Danau Toba, Indonesië

Wat kan ik genieten van het moment dat ik door kleine dorpjes rijd, waar mensen buiten leven met hun kippen en varkens. Waar kinderen zwaaien en roepen als je voorbij komt en waar ik mijn wc met een emmertje moet doorspoelen.

Australië en Nieuw Zeeland waren mooi hoor, maar wat ben ik blij dat ik in Azië ben, waar alles niet meer zo verschrikkelijk westers is, en ik geen 25 dollar meer betaal voor een bed in een slaapzaal maar gewoon 3 euro voor mijn eigen hutje met uitzicht op een rivier.
Waar je weer lekker de hele dag buiten de deur kunt eten voor een prikkie, en ik niet constant aan mijn snel teruglopende budget hoef te denken.

Twee weken geleden kwam ik aan in Singapore, een geweldig ontwikkelde stad in het arme Azië. Het was een lekker begin van de 3 maanden in dit continent. Enorme shoppingcenters met nog grotere kerstbomen voor de deur en hotels met boten op het dak. Als ik later ooit ga trouwen wil ik in dit hotel slapen. Ze hebben hier een 150m lang zwembad, op het dak, met uitzicht over de hele stad, het was geweldig om te zien.

Na Singapore heb ik de bus gepakt naar Melaka in Maleisië waar ik een paar dagen samen met Bart uit België heb doorgebracht. Het hoogtepunt was een diner in een restaurantje waarbij we een sapje bestelden waar een stuk vlees in bleek te zitten, een garnalensalade die zo zuur was dat het het smerigste was wat ik ooit gegeten heb en daarbij kreeg je een stuk of 30 groene tenen knoflook. Oké we zijn nu echt niet meer in de normale wereld:)
Melaka is ooit van ons, Nederlanders, geweest en dat zie je terug aan het 'Stadhuys' en de molen op de rotonde.

Omdat ik toen ik Azië bereikte nog geen idee had waar ik heen wilde heb ik in Singapore een plannetje gemaakt en m'n Azië reis uitgestippeld. Dat hield in dat ik op 5 December van het zeer niet bijzondere Kuala Lumpur naar Sumatra vloog.
Geland in Indonesië stapte ik uit het vliegtuig in een andere wereld. Met een minibus vol met locals werd ik van Medan naar Bukit Lawang gebracht.
Bukit Lawang was geweldig! Ik sliep in m'n eigen hutje, met klamboe en al aan de rivier midden in de jungle. Tijdens een tocht door deze jungle heb ik genoten van een aantal van de weinig overgebleven wilde orang oetans, en nog veel meer andere apen.
Ik heb gezwaaid in Lianen en voelde me een echte Jane.
Daarnaast hebben we een motortocht gemaakt naar Tankahan, op zo'n 2 uur rijden van BL. We reden over onmogelijke hobbelwegen, door kleine dorpjes en prachtige uitzichten. Kinderen riepen en zwaaiden, we moesten uitkijken voor de koeien en kippen op de weg en bij elk aanzicht van wat ze hier een huis noemen werd ik blij dat ik in Nederland woon. In Berastagi hebben we de actieve vulkaan, Sibayak beklommen waarna we heerlijk dachten na te kunnen genieten in de Hot Springs. Dat liep even anders toen bleek dat we de enige westerlngen waren en iedereeeeeen met ons op de foto wilde, heerlijk gevoel;)

Ik vind Sumatra geweldig en echt weer iets heel anders dan ik de afgelopen 5 maanden heb gezien. Het is geweldig groen en regenseizoen. Samen met m'n nieuwe reismaatje, Damien uit Australië ga ik de rest van dit land verkennen. Vandaag hebben we gescooterd op Samosir eiland in Lake Toba. We slapen aan het meer, palmboompje voor de deur, bergjes op de achtergrond en vissers om ons heen.

Ik heb het nog steeds super naar mijn zin:)
Overmorgen vliegen we naar Yogjakarta en willen we over Java, via Bali naar de Gili eilanden reizen waar we met kerst proberen aan te komen.
Na Indonesië vlieg ik naar Laos en daarna hoop ik samen met een meisje wat ik in Nieuw Zeeland ben tegen gekomen nog 2 weken naar Birma te gaan.
Ik eindig mijn reis dan begin Februari ergens op een mooi strandje in Thailand waar ik nog even zal werken aan m'n tintje;)

Mooie vooruitzichten dus maar de tijd gaat ineens wel heel erg snel!

Liefs van een gelukkige reiziger
(ook al ben ik net tot op m'n onderbroek nat geregend terwijl ik op mijn scootertje zat, want aan die regenbuien hier ben ik nog even niet gewend;)

De rest van de foto's komen nog maar het internet is hier langzaaaam, dus ze laden niet zo snel.

1. Agaath:
    11 december 2012
    yogjakarta was mijn favoriete stad op Java ben benieuwd wat jij er van vind veel kijkplezier.kusjes.
  2. Tamara:
    11 december 2012
    Leuk!!! En heel herkenbaar.... Het land is mooi, de mensen vriendelijk en je gaat echt even terug in de tijd. Het eten is fantastisch en idd, super goedkoop! Geniet nog van je tijd in Azië. Voordat je het weet is het voorbij en ben je weer in het koude kikkerlandje. :)

Liefs, x
  3. Amanda:
    13 december 2012
    Kind ik ben even voor je verhaal gaan zitten en het was weer heerlijk om te lezen. Wat een contrast idd he deze wereld met die Westerse wereld van Australië en New Zeeland. Haha en het drankje met vlees er in. Wunderbahre dingen! En je plannen voor de komende tijd zien er ook top uit. Wij beginnen ons toch wel weer te verheugen op je terugkomst hoor, de lege stoel van Elia is overal aanwezig, staat te wachten op je wederkomst. Dus doe in februari ook een beetje alsof je ons gemist hebt.

Haha nee hoor kind hele fijne tijd nog en doe ze de groeten daar!

Kusje - Haai
  4. Marleen:
    17 december 2012
    Pfffff als ik dat zo lees krijgen wij het hier nog moeilijk! Wat hebben wij je nou te bieden als je straks terug komt?
    - kan wel heel zuur voor je koken (zuurkool)
    - bedenk wel een spel met een blok magnesium
    - we kunnen de berg in het zuiderpark wel beklimmen! (Misschien zelfs met slee eraf)

Ben blij dat je het fijn hebt maar ben ook blij dat het nu niet meer HEEL lang duurt voor je terug komt!

Dikke kus en geniet nog even keihard! Ben benieuwd naar Birma! Xxx