Bolivia, een bijzonder land.

28 augustus 2012 - Sucre, Bolivia

"Potosi is de hoogst gelegen stad ter wereld (4600m) en ligt in het zuiden van Bolivia. In de mijnen van Potosi werken ruim 800 kinderen. Een gemiddeld maandinkomen is 25 dollar. Om naar school te gaan moeten de kinderen een schooltenue aanschaffen ter waarde van 45 dollar. De gemiddelde leeftijd waarop een mijnwerker overlijdt is tussen de 35 en 40 jaar, meestal door stof in de longen."

Mijn reis door Bolivia begon zo'n 3 weken geleden in Copacabana, een plaatsje aan het Titicacameer. In Copacabana is het gebruikelijk om je auto/bus/taxi te laten dopen. Eerst koop je versieringen voor je auto, daarna komt de priester en gooit wat champagne over je auto heen en roept er het een en ander bij. Overal in de stad zie je versierde auto's en eens per jaar komen alle busmaatschappijen hierheen om hun nieuwe vloot te laten zegenen en behoeden voor ongevallen.
Vanuit het stadje heb ik samen met Rianne ( een reismaatje, en ze woont toevallig ook in den haag!) een tocht naar Isla del sol gemaakt, een eilandje in het meer. Van noord naar zuid wandelend constateerden we dat het eiland veel weg heeft van: Aruba, Marokko, Griekenland en vele andere landen, conclusie:' Het was een prachtig eiland.'

Samen reisden we door naar La Paz, de " administratieve" hoofdstad van het land, ook wel de hoogst gelegen hoofdstad ter wereld genoemd. De eigenlijke hoofdstad is Sucre, de stad waar Bolivia door Simon Bolivar werd gesticht.
La Paz vond ik niet veel bijzonders en na een dagje rondgelopen te hebben had ik er geen moeite mee de nachtbus te moeten pakken.
De rit met de nachtbus was wel een bijzondere. Ten eerste waren we de enige toeristen op een rit van 17uur. Toen we waren vertrokken stopten we na een uur in een buitenwijk van La paz om te eten. Geen berichtgeving, de chauffeur had honger. Na een aantal uur rijden had de chauffeur blijkbaar weer honger want om 01:30 stopten we om weer te eten, in een klein dorpje op de route. Ik was net lekker in slaap gevallen dus had geen behoefte om een kip naar binnen te werken. In de bus is geen verwarming en s'Nachts kan het lekker vriezen. Maar we waren voorbereid en met muts en handschoenen en al heb ik heerlijk geslapen en kwamen we s'middags in Tupiza aan.

Vanuit Tupiza hebben we een 4 Daagse tour naar de zoutvlaktes van Uyuni gemaakt. Na dag 1 hadden we beiden al zoiets van, dit is een van de mooiste plekken waar we ooit geweest zijn. En na 4 dagen was het helemaal duidelijk, het zuiden van Bolivia is GEWELIG mooi! We reden dagen door de woestijn in een 4 wheel drive, zagen lagunes in het groen en rood. Bereikten geisers op 5000m, de hoogste plek waar ik ooit geweest ben. We zagen honderden Flamingo's, namen een bad in een hot water spring met een prachtig uitzicht, het was heel bijzonder. De nachten waren ook erg bijzonder, -5 tot-10 zonder verwarming, maar overdag was je de nacht alweer vergeten.
Na 4 dagen bereikten we Salar de Uyuni, een van de weinige plekken waar ik vooraf al heeeeeel graag heen wilde. En natuurlijk was ook dit weer zo kikke, misschien is het handig als jullie zelf eens een kijkje gaan nemen, want ik kan niet uitleggen hoe gaaf het is.

Vanuit Uyuni gingen we naar Sucre. Helaas moest ik na een dag afscheid nemen van Rianne, ja niet iedereen heeft het geluk dat ik heb om een lange tijd te reizen.
Maar als snel kwam ik Bart tegen en wat andere gasten en daar heb ik de afgelopen week in Sucre mee doorgebracht.
Sucre is mooi, leuk, levendig en lekker om een weekje te chillen;) Dus dat heb ik ook gedaan. Een beetje door de stad lopen, foto's maken van alle kerken (19stuks en op een na allemaal wit), s'Avonds een drankje doen, een boekje lezen, echt vakantie! Bart en ik halen elke dag een sapje op de plaatselijke markt. Veel mensen hier studeren Spaans, ik doe lekker mee met alle activiteiten die de school aanbied zoals walleybal ( volleybal in een kleine ruimte waarbij je de muur mag gebruiken, vandaar de naam) en salsalessen. Zelf heb ik geen zin om Spaans te leren, ik kan denk ik nog maanden vooruit met de aantekeningen van mijn lessen in Arequipa.

Bolivia is geweldig maar soms is het contrast met een westers land heel groot. Per dag wordt er meerdere keren door kinderen geld of eten aan je gevraagd. Gisteren hebben we in een kroeg op een beamer een film gekeken over kinderen in de mijnen van Potosi. Heel indrukwekkend hoe het leven van deze kinderen zo ontzettend afwijkt van mijn leven. In de film zei de 14jarige jongen dat naar school gaan, al is het een halve dag, voelt als op vakantie gaan. Later als hij groot is wil hij naar een land ver weg, bijvoorbeeld La Paz of Cochabamba. Voor mij zijn dit steden in een van de vele landen die ik bezoek. Ik schaam me bijna een beetje dat ik zoveel rijkdom bezit om de hele wereld over te kunnen reizen. Morgen pak ik de bus naar Argentinië.

1. Monique Spruit:
    28 augustus 2012
    Lieve Marian: ik wist dat Bolivia je zou bevallen! Super om dit te lezen, bracht bij mij weer superherinneringen naar boven! We missen je op school, maar natuurlijk gunnen we je dit ook echt! Isla del Sol, de zoutvlaktes, Sucre.....ach, ik droom nog even mee! groetjes van een al hardwerkende teamleider!
  2. Chiara:
    29 augustus 2012
    Aaahhh kan t bijna niet geloven dat je dit allemaal mee maakt, hoe bijzonder!! En dan die foto's!! Wow! Kind ik ga je bijna echt n beetje missen hoor!! Bedankt voor je lieve en mooie kaartje! T is zo raar... Jij ontdekt de mooiste plekken ter wereld en waarschijnlijk ga je nog zoveel meer plekken zien waarvan je denkt dit.is nog mooier en gaver dan wat ik al heb gezien. Hier gaat t leven gewoon zoals altijd... Hoop dat we snel een keer kunnen skypen, kan ik ff je hoofd zien en je stem horen!!:)

Lieverd, disfrutalo y VIVA!!!!

Te quiero
  3. Marleen:
    29 augustus 2012
    He lief! Wat een hoop belevenissen achter elkaar! Word je er niet moe van, zoveel indrukken zoveel op weg! Heb je nog wel besef van waar je je bevindt als je 's ochtends wakker wordt? Ik ga nu even Salar de Uyuni googelen! Veel plezier verder! Dikke kus!
  4. Gerard Gielisse:
    29 augustus 2012
    Hoi Marian zo te zien en lezen heb je een mooie tijd en zie je veel,ga je volgen,
    Groet gerard
  5. Amanda:
    29 augustus 2012
    Kind, goed geschreven en erg indrukwekkend om ook op deze manier een stuk van de wereld te zien, daar waar het leven echt anders is. Super om te lezen!! Heeeeeeel veel plezier in Argentinië! En snel weer facetime kussss!
  6. Paula:
    30 augustus 2012
    Kijk zo leer ik ook nog eens wat over de wereld! Handig hoor zo'n reislustige vriendin ;)
    Veel
  7. Tamara:
    30 augustus 2012
    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt...
    Je ziet zo een heleboel en komt genoeg mensen tegen, dus je hoeft je niet alleen te voelen! Have fun... X
  8. Peter Jansen:
    5 september 2012
    Hoi Marian,
    Klinkt allemaal fantastisch! Prachtige foto's ook. Ben benieuwd naar het vervolg! Groetjes en heel veel reisplezier.
  9. Jan Raateland:
    6 september 2012
    Hoi Marian,
    Verbijsterend mooi: Salar de Uyuni
    Via You Tube was ik daar zojuist ook 4 minuten.
    Zit een beetje jaloers op je te worden wanneer ik al jouw indrukken lees.
    Blijf genieten en ons op de hoogte houden van je belevenissen en ervaringen.

en voor onderweg:
    De eerste stap naar wijsheid is de wereld te onderzoeken;
    de laatste stap naar wijsheid is de wereld te aanvaarden.
    Georg C. Lichtenberg Dagelijkse gedachte 3 sept 2012
  10. Boks:
    6 september 2012
    Hey marian! Wat een top verhalen! Zo te lezen heb je het helemaal geweldig! À.s. Maandag zitten wij in de bus naar Sevenum! Iets minder ver dan jij, en ik mag dan ook zeker niet klagen dat ik straks 2 uur in de bus zit! Want jij ben wel wat langere reistijden gewend!! We hebben trouwens een lekker kleurtje voor de brugklaskamptruien uitgezocht! Oef! Dat was schrikken! Hahahaha! Meis, ik mis je al, maar ik ga je op kamp nog veel meer missen! Na kamp zal ik wel een verslagje uitbrengen hoe het was! Ben benieuwd!

Geniet van alles wat je nog gaat meemaken, en hou ons vooral op de hoogte! Alle collega's zijn fan van je blog!

Dikke kus! Maris
  11. Sjoerd:
    12 september 2012
    wouw Wat veel wat mooi wat super wat kicke wat stoer.
    Ik begin toch wel een klein beetje jaloers te worden. en dan te bedenken dat je pas net begonnen bent.
    Veel succes met het zo door gaan. Lekker genieten.
    liefs