Busjes met korte broeken en winterjassen

2 augustus 2012 - Cusco, Peru

Ola amigo's,

Het is alweer even geleden dat ik jullie op de hoogte heb gebracht van mijn ervaringen.Nou ik kan jullie vertellen, ik heb een heleboel mooie dingen meegemaakt.

Lima

Van tevoren had ik niet al te beste verhalen gehoord over deze wereldstad, toch heb ik 2 prima dagen gehad, een dagje in Miraflores, een goede wijk in Lima en een dagje met m'n hostelgenoten in het centrum van Lima zelf. Daar werden we rondgeleid door Renato een medewerker van ons hostel, hij vond t wel leuk een dagje mee te gaan.

Het was leuk dat we rondgeleid werden, we hebben kerken bezocht, een museum en typisch Peruaans gegeten. Conclusie, Lima is best aardig voor maximaal 2 dagen:)

Huacachina

Vlakbij de stad Ica, op zo'n 5 uur rijden van Lima ligt een prachtige oase tussen de zandduinen van de woestijn. Deze natuurlijke oase zag er op de plaatjes zo mooi uit dat Marian dat even met eigen ogen wilde bekijken.

Wow, echt heel erg mooi, rustig en toeristisch is deze plek. Ik heb een sandbuggy toer gedaan en daarbij ook van de duinen gesandboard! Wat een prachtig uitzicht heb je boven op de duinen! De tocht was kikke en de volgende dag heb ik samen met een Duitse jongen nog een tocht gelopen de zandduinen op, bovenop hebben we 2 uur lang alleen maar zitten kijken naar aan de ene kant de duinen, aan de andere kant de stad Ica en vlak onder ons de oase.

Huacachina is een absolute aanrader!

Arequipa

Arequipa is een stad met ongeveer 1 miljoen inwoners, gelegen tussen 3 vulkanen in het zuiden van Peru. De vulkanen zuin ruim 5000m hoog en alle bouwwerken in de stad zijn gebouwd van vulkanisch gesteente. Midden in de stad ligt aan het centrale plein een prachtige kathedraal. In deze stad heb ik ruim 1,5 week doorgebracht bij een gastgezin. Maria, de eigenaresse van de talenschool waar ik Spaans heb geleerd, heeft 2 dochters van 9 en 11 jaar oud. Het is leuk een tijdje mee te draaien in een Peruaanse familie, alleen maar Spaans te horen en de gewoontes van deze mensen te leren kennen. Ik had er mijn eigen kamer en 4 uur les per dag. De Spaanse taal heb ik voorlopig nog niet onder de knie maar ik heb nog 2,5 maand ;)

Arequipa bestaat uit 2 "soorten" mensen, de ontwikkelde moderne mensen, met normale kleding, een huis met tv en een baan. Daarnaast heb je de afstammelingen van de inca's, mensen in prachtige gekleurde kleding, verkopen hun goederen op straat of op de markt en wonen op het platteland of aan de rand van de stad.

In de stad verplaatst iedereen, ik dus ook, zich in mini busjes die volgepropt worden met diverse mensen. Zo zit ik daar als echte toerist die weigert om op een zonnige dag met 27 graden een lange broek aan te doen, naast een man helemaal ingepakt met winterjas en muts. S'avonds koelt het hier sterk af omdat de stad op 2300m hoogte ligt.

Ik heb genoten van Arequipa en het leven in dit gezin, even lekker een eigen plakje:)

Cola canyon

vanuit Arequipa heb ik een 2 daagde tour door de colca canyon gemaakt. Om 3uur Snachts werd ik opgehaald en met een busje naar Chivay gebracht. In dit busje zaten 15mensen waar gelijk contact mee werd gemaakt. Na Chivay reden we naar de plek waar Condors door de canyon zweven. Een Condor kan een reikwijdte hebben van 3m, en al heb ik niet zoveel met dieren was het bijzonder dit eens te zien.

Daarna werden we naar de plek gebracht waar onze 7uur durende tocht zou beginnen. Ik zat in een groep met 5 anderen, 2nederlandse mannen, een Deens meisje, Duits meisje en een Amerikaans meisje. Super leuk en al kletsend liepen we door de vallei. Wat is dit land mooi zeg! Tussen de toppen van 6000 m dalen we langzaam naar beneden tot we na uren in een oase terechtkomen. Elena(DEN) en ik jumpen snel ng even in het zwembad voor het donker word en we vroeg gaan slapen. Om 5uur vertrekken we weer voor de 3uur durende stijle klim omhoog. Het eerste uur klimmen we in het donker met zaklampen, daarna is het afzien bij een opkomende zon. Na 3uur kom ik extreem gebroken aan op de top, trots. Ik ben blij dat ik het heb gehaald en dat het uitzicht adembenemend is onderweg, maar het was heel erg zwaar!

Op de terugweg bezoeken we nog wat dorpjes, springen we in een welverdiende natural pool van 39graden en rijden we over een pas van 4900m! Even uitstappen om foto's te maken en je merkt gelijk dat een paar meters lopen op deze hoogte niet als in het lage Holland is.

De laatste stop brengt ons bij Alpaca's, een van de weinige dieren die op deze hoogte kunnen leven. De tocht was leuk en ik heb erg genoten, nu ben ik na een lange nacht in de bus alweer in Cusco. Hier zal ik de komende week of misschien wel 2 verblijven.

En mocht ik jullie nog niet hebben overtuigd van het feit dat Peru heel erg bijzonder is, kijk dan maar naar de foto's, al is wat ik gezien heb niet op foto's vast te leggen.

Xxx uit Peru

1. Amanda:
    2 augustus 2012
    de ontwikkelde moderne mensen, met NORMALE kleding ;) en de Inca's.... wat is normaal hè?

He kind, wat een leuke story, en zeer prachtige foto's. Wat gaaf dat je zo'n tocht hebt gemaakt. Veel plezier en dikke kus vanuit hier!
  2. Boks:
    Hey Marian! Wat een onwijs leuk verhaal weer! Xxxxx
  3. Lisette:
    2 augustus 2012
    Wat heb je al veel meegemaakt en leuke dingen gedaan in die korte periode dat je weg bent...
    Blijf genieten, het ziet er allemaal erg leuk en mooi uit op de foto's!!!

Veel plezier nog dikke kus
  4. Hanneke:
    2 augustus 2012
    He nicht, klinkt goed, leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, geweldig, geniet ervan x
  5. Gabi:
    Hoi Marian,

Super super leuk! Ben heel jaloers en ben groot fan van je reisverhalen :) Have fun and take care! Liefs Gabi
  6. Chiara:
    3 augustus 2012
    Wwwooooowwww wat super kikke die foto's!!! Heel leuk om zo te zien en lezen wat je allemaal me maakt!!! Je bent echt aant genieten zie ik!!!

Pasatelo bien!!! Ciao xx
  7. Hannie de Bruyn:
    3 augustus 2012
    Hoi kind, wat een belevenissen wat je allemaal mee maakt,ik volg het met veel plezier.
    Kuuuus mama
  8. Marleen: