Over the big Ocean en dan mag je links rijden!

17 oktober 2012 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Mijn vorige verhaal eindigde ruim 10.000 kilometer hier vandaan. In een ander continent, een andere tijdzone en een andere cultuur. Nu ik in Nieuw Zeeland ben lijkt het alweer eeuwen geleden dat ik op mijn fiets door de wijngaarden van Mendoza reed, maar wat waren dat mooie dagen, ik zal jullie erover vertellen.

Bariloche is een plaats in het merengebied van Argentinië. In de winter komen hier mensen (zoals onze kroonprins en zijn in Argentinië geliefde vrouw) naartoe om te skiën. Nadat ik el Calafate had verlaten en een 28uur durende busreis had overleefd kwam ik hier aan. Ik heb hier een aantal dagen doorgebracht in het hostel met het mooiste uitzicht tot nu toe! Hostel 1004 ligt midden in het stadje in een hoog lelijk flatgebouw op de 10e etage. Het penthouse heeft ramen aan alle kanten, zelfs in de badkamer heb je uitzicht op het meer:) Mijn tijd in dit gebied was iets minder bijzonder. Wel leuk, maar voor het eerst merkte ik een soort van 'verveling' bij een prachtig uitzicht. Misschien waren de weken ervoor gewoon te mooi geweest, nu was het gewoon mooi. Gelukkig kwam ik in de bus hierheen een Deense en 2 Zweedse jongens tegen waar ik tot aan Santiago mee zou reizen, dus heb ik me prima vermaakt.

Na een nachtbusje naar Mendoza kwam ik aan in deze groene stad. Diezelfde dag nog hebben we een Wijntour op de fiets gedaan, geweldig! Een fiets huren bij Hugo, stukje fietsen, rondleiding bij de wijnboer, wijntjes proeven en op naar de volgende! Het was een van de leukste dagen in Argentinië, het weer was prachtig, we hadden uitzicht op de Andes met de hoogste top van Zuid-Amerika en de wijnen smaakten heerlijk:)
Mendoza is een echte wijnstad en in ons hostel kregen we elke avond een gratis glas wijn. Het was sowieso een heerlijk hostel want naast de wijn was er een gratis les empanadas maken, een gratis wijnproeverij en gratis Nederlanders, sinds weken;)
Om ook wat van de natuur en niet alleen de wijn te zien van Mendoza besloten we te gaan Paardrijden. Ja, ik op een paard. Het viel mee, vond het wel eng aangezien ik elk dier eng vind, maar het was een mooie ervaring. Ik kreeg natuurlijk weer het paard met 1 oor, Van Gogh, en aan het eind schopte en beet mijn paard alle andere paarden, maar daar had ik geen last van. Na de tocht kwam misschien nog wel een leuker gedeelte, de BBQ en kampvuur. Na 3 maanden kon ik wat Nederlanders om me heen wel waarderen en was het heerlijk om gewoon weer eens keihard Liedjes van Marco en Anouk mee te schreeuwen/zingen. Aangezien deze avond de wijn ook weer rijkelijk vloeide was dit een prachtige afsluiting van 4 mooie dagen in Mendoza.

Door de Andes, met besneeuwde toppen en wegen met extreme haarspeldbochten bereikte ik het laatste land van Zuid-Amerika, Chili. In Santiago werd ik uitgenodigd te gaan eten met het Nederlandse stel waarmee ik een boottocht had gemaakt in Ushuaia. Het was een luxe avond, voelde me heel even geen backpacker en dat was ook wel even lekker:)
Daarna heb ik samen met m'n Deense mattie een dagje een uitstapje gemaakt naar Valparaiso. Wat een geweldige stad! Bizar gewoon. Overal gekleurde huizen gebouwd op heuvels in de stad. Elke heuvel heeft z'n eigen oeroude lift omhoog. Omdat de huizen nog niet genoeg kleur hadden heb je in de stad street art, graffiti en nog meer kleur, heerlijk:) heb erg genoten van weer een keertje iets helemaal anders. Na een middagje strand en een dagje Santiago, de oninteressante hoofdstad, vertrok mijn vliegtuig, op naar Oceanie!

Na 13uur vliegen landde ik in Auckland. Samen met Annemiek, een Nederlands meisje, hebben we door de vulkanische stad gebanjerd. Overal kleine groene vulkaantjes reizen op tussen de huizen en flats, maar er is een toren die overal bovenuit steekt, de skytower!
In Nieuw Zeeland is het als een van de eerste landen ter wereld nieuw jaar en ik kan me ieder jaar weer herinneren dat het vuurwerk in deze stad op ons NOS journaal verschijnt. En dan zie je de skytower, dus daar moest ik op. En dat was leuk, en mooi:)

We hebben nu 4 daagjes een auto gehuurd om het noorden van het Noordereiland te bekijken. Elke 10 kilometer lijkt het of je in een ander land bent. Groene heuvels met schapen, tropisch regenwoud, bergen en prachtige stranden met een groenblauwe zee.
En jaja, links rijden! Zo kikke, stuur aan de verkeerde kant, rotonde de andere kant op, rechts inhalen en ik heb denk ik wel 20 keer m'n ruitenwisser aangedaan in plaats van m'n knipperlicht:)
Het mooiste was nog dat we over het strand hebben gecrost met ons karretje, en het was nog een officiële 'weg' ook, waar je dus 100 mag.
Na Cape Reigna bereikt te hebben, met de Maria van Diemen baai, zijn we weer afgezakt richting Ackland. Vanmorgen hebben we onze auto weer ingeleverd en vanaf morgen gaan we per bus de rest van het land verkennen, maar volgens mij vind ik dit wel een leuk landje:)

Groetjes van mij

Ps: Ik mis de prijzen van Zuid-Amerika. Ik mis de hostels met gratis wifi en gratis ontbijt. Ik mis zwerfhonden en de ernstig zichtbare elektriciteitskabels, maar ik ben erg blij dat ik mijn papiertje weer in de wc mag deponeren.

1. Kim:
    Hi Lief!!
    Wat een geweldig verhaal weer.... Zuid Amerika is helaas afgesloten, maar het nieuwe hoofdstuk gaat open.
    Het is heerlijk om te lezen wat je ziet, doet en Marco en Anouk goed bijhoudt ;-)
    Maare paardrijden en zwerfhonden missen???? Kiiinddd het gaat niet goed met je :-D Je wordt een echte dierenvriend door deze reis.
    Schat heel veel plezier in Nieuw Zeeland!!

Kus
  2. Paula:
    17 oktober 2012
    Ik wou hetzelfde zeggen als Kim: zwerfhonden missen!!??!! GAAT NIE GOED KIND!! kom maar gauw naar huis!
    ;)
  3. Tamara:
    Hey Maart,

Fantastisch! Je bent nu in een totaal ander land, maar ieder land kent zo zijn schoonheid. Geniet ook hier weer....

X
  4. Chiara:
    19 oktober 2012
    Heerlijk verhaal weer!!! En als je idd maar niet teveel die dieren gaat missen en een dierenvriend wordt want we nemen echt geen zwerfhond in huis!!!;)

Lief geniet lekker in het nieuwe continent! xxxxx
  5. Amanda:
    19 oktober 2012
    Kind! Nu had ik even rustig de tijd om je verhaal te lezen. Weer een mooie impressie van wat je gezien en meegemaakt hebt. Nu in Nieuw Zeeland, dat is echt weer heel iets anders hè. Ik hoop dat ook dat land je zal verbazen en verwonderen. Gisteren was ik bij Christy en ze vroeg hoe je het had. Ik heb haar al je foto's laten zien en ze vond het geweldig. Jan en alleman leeft mee. Heel fijne tijd en we spreken elkaar weer snel kus!
  6. Gabi:
    28 oktober 2012
    Wauw wauw wauw! Ik heb weer genoten van je verhaal en de foto's. Geniet ervan! X