De wereld is gewoon MOOI

27 september 2012 - El Calafate, Argentinië

Op weg naar Patagonie.

Na een zonnig dagje stap Ik in de bus en ben ik op weg naar Buenos Aires. Een lekkere stoel, diner en slapen maar! Nee, eerst komt de stewardess nog even vragen of ik champagne wil? Verstond ik het goed? Ik zeg maar ja, een echte Nederlander, en ja hoor na 10 minuutjes krijg ik mijn glaasje champagne. Daar zit ik dan, in de bus, met m'n glaasje champagne in m'n hand kijkend naar een goede amerikaanse actiefilm, helaas vertaald in het spaans.

Ruim 4 dagen heb ik doorgebracht in deze mooie Zuid-Amerikaanse stad. Brede straten, veel groen, overal tango en een lekker zonnetje. Ik heb gefietst door de stad, langs het water en het stadion van Boca, waar Maradonna groot werd. Samen met m'n Zwiterserse reismaatje hebben we gewandeld door Palermo en Recoletta. De begraafplaats van Recoletta, met huizen van graven en het graf van Eva Perron was erg indrukwekkend.

In Buenos Aires heb ik mijn plan voor de laatste 3 weken in dit continent gemaakt. Aangezien ik slecht kan kiezen heb ik wat hulplijnen geraadpleegd en besloten naar het echte zuiden te gaan:)  Na mijn eerste tangoles en de grote markt van San Telmo bezocht te hebben vertrok ik naar Ushuaia!

Ushuaia, nog nooit van gehoord? Nee ik ook niet tot ik de kaart van Patagonie bleef bestuderen. Het is de meest zuidelijke stad ter wereld. Ik wilde naar Patagonie, en als je gaat moet je het ook goed doen, dus vertrok ik naar het zuidelijkste puntje:)

Toen we aan kwamen vliegen voelde ik het al, toen ik met de taxi door het stadje reed zag ik het,en toen ik langs de haven liep wist ik het, dit is het einde van de wereld! Ik weet niet waarom, maar het voelde heerlijk! Misschien waren het de grote schepen die klaar lagen om naar Antartica te gaan, of de koude wind die ik al in geen maanden meer gevoeld had.

In de dagen in het zuiden heb ik een mooie boottocht gemaakt over het Beagle kanaal. Zeehonden en veel vogels vulden de kleine eilandjes. Ik heb uren gewandeld door het Nationaal park Tiera del Fuego, Vuurland! Dat geloof je toch niet, ik ben gewoon in Vuurland! Ik houd er nogal van om kaarten te bekijken en atlassen door te bladeren en altijd als ik dan naar Vuurland keek op de kaart dacht ik, wow dat is ver weg, wat zal daar zijn? Daar kom ik vast nooit, en nu ben ik er gewoon, haha!

Na het einde van de wereld vertrok mijn vliegtuig naar El Calafate. Vanuit deze "stad", kun je een tripje maken naar de Perito Moreno gletsjer. Dat heb ik ook gedaan, natuurlijk:) Een beroemde gletsjer om verschillende redenen. Hij is makkelijke te bezoeken, groeit nog steeds zo'n 2 meter per dag, en eens in de 3/4 jaar groeit hij vast aan de andere kant en ontstaat er zoveel druk van het water van beide gletsjer meren, dat hij open barst. Tsja, je zou het moeten zien om te snappen wat ik vertel, wat ik sowieso iedereen aanraad;) Maar het was natuurlijk weer mooi en gaaf om te zien:)

Ook heb ik nog een dag doorgebracht in het nationaal park, Torres del Paine, in Chili. Overal zie je plaatjes van dit park, dus ik was erg benieuwd. Het was een erg lange dag, even 4,5 uur heen en en 4,5 uur terug, maar het was het natuurlijk waard. Wat het meeste indruk op me heeft gemaakt was niet de schoonheid van de natuur, maar alle afgebrande stammen. Een kneus van een Isrelische toerist heeft afgelopen Januari een vuurtje gemaakt tijdens het kamperen. Het halve park stond in de fik! Er is 23.000 hectare afgebrand, dus je kunt je voorstelen dat onze gids dit met tranen in zijn ogen stond te vertellen. Het was bizar om te zien. Gelukkig heb ik daarna 1,5 uur met hem over voetbal lopen kletsen, en was zijn dag weer helemaal goed, helaas was zijn favoriete club in Nederland, Den Bosch?! Ik heb even uitglegd dat ADO veel interessanter is;)

De laatste stop die ik heb gemaakt was in el Chalten, op ongeveer 3,5uur rijden van el Calafate. Wat een geweldig gebied! Ik heb 3 dagen gewandeld, alleen maar gewandeld. Ik was gesloopt, maar hoe mooi! Ja, sorry dat ik de hele tijd alleen maar schrijf dat alles zo mooi is, maar dat is het ook!! Ze noemen het hier de hoofdstad van de wandelaars en klimmers. De Cerro Torre en Fitzroy zijn de bergen waar je een prachtig uitzicht op hebt. Ik ben erg benieuwd of ik ooit nog een land tegen kom met zoveel diversiteit aan mooie landschappen:)

Maar als je veel moois wil zien moet je er ook een beetje moeite voor doen. Ik ga straks weer lekker in de bus, 28uur, naar Bariloche. Ik heb nog net 2 weekjes voordat ik vanuit Satiago naar het volgende continent vertrek, maar ik denk dat ik in die tijd nog heel veel moois ga zien;)

Groetjes van een gelukkige reiziger

ps: lieve mama, succes met je voet. Lief broertje, jij ook! Lief vriendje en vriendinnetjes ik mis jullie! En lieve collega's, ik mis jullie ook, maar heb echt nog laaaaang geen zin om weer te gaan werken dus blijf nog even weg:)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rianne:
    27 september 2012
    Wat een gaaf en herkenbaar verhaal! Tot de zoutvlakte tour stond patagonie bovenaan mijn lijstje met mooiste plekken van de wereld. Geniet van de rest van je trip!
    xx
  2. Ariane:
    27 september 2012
    Wow, wat een gaaf verhaal. Heerlijk om te lezen dat je zo geniet!
  3. Rianne:
    xx
  4. Mirthe:
    27 september 2012
    Woww echt zoooo vet! Lijkt me echt super! Heel veel plezier verder! :)
    X Mirthe
  5. Lisette:
    28 september 2012
    Wat maak je toch een bijzondere dingen mee en wat heb je weer leuk geschreven.....
    Leuk dat je dromen van 'vroeger' gewoon nu uitkomen.....laat er nog velen volgen zal ik maar zeggen;-)

DIKKE KUS
  6. Piet en Gerda:
    29 september 2012
    Alles is super van wat jij ziet en meemaakt met deze wereldreis. Wij begrepen en zien dat het niet meer stuk kan en hopen dat alles voorspoedig mag blijven gaan. Je foto,s zijn hartstikke goed, wij verwachten er nog wel een paar.
    Maria, de groetjes Gerda en Piet.
  7. Marleen:
    30 september 2012
    Ik mis jou ook!!!
  8. Tamara:
    2 oktober 2012
    Wat een gaaf verhaal! Het klinkt ook allemaal erg mooi.... Leuk om te lezen dat je zo geniet. X
  9. Chiara:
    4 oktober 2012
    Top verhaal van een top verslaggeefster!!! Lees het met heel veel plezier. Krijg een 'gevoelentje' in me buik als ik lees hoe erg je het naar je zin hebt! Dat dit je droom was die je nu gewoon aant waarmaken ben en dat je iedere keer weer verbaast staat dat dingen nog mooier kunnen zijn dan je al hebt gezien!

Ik mis jou zeker ook! Laat even weten waar en wanneer je precies in je volgende continent bent!!

Lieverd spreek je snel!!!

Liefs, xxxx
  10. Gerna:
    11 oktober 2012
    Leuk om te lezen hoe prachtig de wereld is!! Blijf ons op de hoogte houden!